شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

ابتکارات عجیب در سایه گرانی بخاری/ گرما به قیمت جان تمام نشود

۶ بازديد

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: یلدا گذشت و اکنون وارد چله سرما شده‌ایم آن هم درست در شرایطی که سرما در همین روزهای ابتدایی زمستان برایمان در استان سمنان به اوج خود رسیده و کارشناسان هواشناسی برای همین امروز و فردا حتی برودت هفت درجه زیر صفر را نیز پیش بینی کرده‌اند.

مردم استان سمنان اما به مانند مردم دیگر نقاط کشور در این تلاطم‌های اقتصادی دغدغه تأمین پوشاک گرم و لوازم خانگی گرمایشی را دارند و این امر سبب شده دیگر خاطرات کودکی و زمستان از برف و آدم برفی تا لبو فروش‌هایی که چراغ توری روی گاری شأن داشتند و بخار بزرگی از رویشان قلاچ می‌شد و به آسمان می‌رفت، فراموش شود.

دغدغه برای تأمین وسایل گرمایشی استاندارد

دغدغه‌ها امروز فرق کرده‌اند زمانی کشو قوس گوش دادن به رادیو برای تعطیلی احتمالی مدارس از برف، همه اشتیاق کودکی در زمستان بود اما امروز لباس‌های قدیمی هم ارزشمند شده‌اند و به کار می‌آیند در این بین اما کارشناسان حوزه ایمنی دغدغه‌ای را مطرح می‌کنند و آن اینکه به دلیل گرانی بخاری و مشکلات تأمین وسایل گرمایشی، ابتکارات خطرناک در زمینه گرم کردن خانه‌ها، مردم را به مخاطره نیندازد.

این روزها قیمت بخاری گازی و برقی و اسپیلت های گرمایشی سرمایشی آنقدر افزایش یافته که قبل از زمستان و سرمایش، قیمت‌ها لرزه به اندام مردم می‌اندازد آن هم قشر متوسطی که حقوق شأن حتی به سه و نیم میلیون تومان نزدیک هم نمی‌شود.

تحقیقات میدانی و پرس و جوی خبرنگار مهر، نشان می‌دهد که قیمت بخاری نسبت به یکی دو سال گذشته ۷۰ الی ۱۰۰ درصد افزایش یافته این در حالی است که مردم در شرایط اقتصادی خوبی به سر نمی‌برند و ممکن است برای همین برای گرم کردن خود از وسایل گرمایشی غیراستاندارد استفاده کنند.

افراد بی‌بضاعت از وسایل گرمایشی چندمنظوره استفاده می‌کنند

یک فروشنده لوازم خانگی با ۱۴ سال سابقه در گفتگو با مهر، می‌گوید: یک بخاری ۱۲ هزار استاندارد و مقاوم با قیمت یک میلیون و ۹۸۰ هزار تومان الی دو میلیون تومان به فروش می‌رسد که این قیمت نسبت به سال گذشته تقریباً ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

محمدیان با بیان اینکه هیچ نهاد و انجمنی از افراد بی‌بضاعت برای خرید بخاری حمایت نمی‌کند، ابراز کرد: به علت قیمت زیاد کالا خیلی از فروشنده‌ها اجناس خود را به صورت نقدی به فروش می‌رساند. برخی فروشنده‌های منصف هستند که کالاهای خود را به صورت قسطی به مردم عرضه می‌کنند و عموم می‌توانند از این فروشنده‌ها بخاری خود را خرید اری کنند. اما من افراد بی بضاعتی را مشاهده کردم که تک شعله را خریداری کرده تا هم خود را گرم کند و هم با آن غذا بپزد که این کار علاوه بر خطرناک بود نمی‌تواند جان وی را به خطر بیندازد.

ابتکارات نا ایمن در سایه گرانی بخاری/ گرما به قیمت جان تمام نشود

خرید بخاری دسته دوم رایج شد

فروشنده دیگری باسابقه ۳۰ ساله به افزایش قیمت ۷۰ درصدی بخاری اشاره کرد و گفت: در بازار مدل‌های بخاری از شش هزار تا ۲۹ هزار وجود دارد که قیمت‌های این بخاری‌ها از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بر اساس طراحی، و کیفیت به فروش می‌رسد.

خوش سیرت با اشاره به اینکه افراد خیر، کمیته امداد، انجمن حمایت از زندانی‌ها بخش از پول خرید بخاری افراد کم برخوردار را برعهده می‌گیرند اما کافی نیست چرا که دیگران هم هستند که ندارند، اظهار داشت: افراد بی بضاعت که نمی‌توانند هزینه بخاری را تأمین کنند از وسایل گرمایشی دسته دوم استفاده می‌کنند.

حسن میرزایی که یک سمساری دارد نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، از استقبال زیاد مردم برای خرید بخاری دسته دوم خبر می‌دهد و می‌گوید: من امسال آنقدر مراجعه برای بخاری دسته دوم داشتم که شماره تماس بسیاری شأن را می‌گیرم تا در صورت یافتن بخاری دسته دوم مناسب با آنها تماس بگیرم البته باید گفت این الزاماً نشان دهنده نداری مردم نیست چرا که برخی از مشتریان برای مغازه و دفتر کار و… هم بخاری می‌خرند اما در واقع باید گفت این بخاری‌ها طرفدار زیاد پیدا کرده است.

از او می پرسم چطور می فهمد بخاری که به مردم می‌فروشد استاندارد است یا خیر، می‌گوید: در مغازه تست می‌کنیم اگر شعله آبی داشت می‌فروشیم اگر نداشت قطعاً آن را تعمیر می‌کنیم همین کنار ما در مصلی تعمیرات بخاری وجود دارد و می‌دهیم تا آن را سرویس کنند.

وسایل دسته دوم مرهمی برای گرم شدن

افزایش قیمت بخاری سبب شده افرادی که نمی‌توانند هزینه بخاری را تأمین کنند از روش‌هایی برای گرم کردن خود استفاده می‌کنند که ممکن است جانشان را به خطر بیندازد رضا خادمیان، رئیس آموزش، ایمنی، پیشگیری سازمان آتش نشانی سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه به دلیل شرایط اقتصادی افراد از وسایل گرمایشی غیراستاندارد استفاده می‌کنند، گفت: استفاده از این وسایل تأثیر بسیار زیادی بر بروز حوادث می‌گذارد.

خادمیان با بیان اینکه در سال‌های گذشته به سبب اینکه افراد از وسایل گرمایشی به غیر از بخاری کم‌تر استفاده می‌کردند آمار تلفات نیز کاهش یافته بود، ابراز کرد: درباره استفاده از لوازم چند منظوره برای خوراک و گرمایشی برای مردم خطرساز است. در بعضی موارد مشاهده می‌شود که از لوله کشی‌های استاندارد استفاده نمی‌شود همچنین در برخی از مکان‌ها به جای لوله کشی گاز از لوله کشی آب برای گازکشی استفاده شده که این مورد تأیید سازمان آتش نشانی نیست و باید برای گاز از لوله کشی گاز استفاده شود.

وی ویژگی یک بخاری استاندارد را از نظر آتش نشانی داشتن نشان استاندارد اعلام کرد و گفت: در حال حاضر مردم از وسایل گرمایشی غیراستاندارد استفاده می‌کنند که این می‌تواند تأثیرات بدی را بر بروز حوادث بگذارد استفاده از چراغ‌های نفت سوز و وسایلی که با برق کارمی کنند خسارت‌هایی را به بار می‌آورد که می‌تواند جبران ناپذیر شود لیکن به مردم توصیه می‌کنیم تا از بخاری استاندارد استفاده کنند.

ابتکارات نا ایمن در سایه گرانی بخاری/ گرما به قیمت جان تمام نشود

هشدار جدی استفاده از لوازم غیر استاندارد

رئیس آموزش، ایمنی، پیشگیری سازمان آتش نشانی سمنان از تعداد جان باختگان و مصدومان حادثه گاز گرفتگی در استان، به مثابه یک هشدار یاد کرد و گفت: از آمار دقیق جان باختگان و مصدومان گاز گرفتگی سمنان در سال جاری هنوز به صورت کامل گردآوری نشده اما در همین چند ماه گذشته علی رغم اینکه در شهر سمنان فوتی و مصدوم برای گاز گرفتگی نداشتیم اما در گستره استان بر اساس آماری که در فضای مجازی مشاهده کردیم گویا چهار نفر فوت و هشت نفر مصدوم شدند.

توضیح اینکه اشاره خادمیان به دو فوتی روستای بخش کالپوش میامی و همچنین دو فوتی دیگر در شهر شاهرود و خیابان کاج است که در همین ماه‌های گذشته متأسفانه به دلیل استفاده از لوازم گرمایشی و گازگرفتگی جان خود را از دست دادند آخرین حادثه از این دست نیز آبان ماه در شاهرود به وقوع پیوست که یک زن و شوهر ۴۰ و ۴۵ ساله جان خود را از دست دادند و امید است این دست حوادث دیگر رخ ندهند.

خادمیان همچنین در ادامه گفتگوی خود با خبرنگار مهر، با اشاره به روش‌های نصب اصولی بخاری برای جلوگیری از نشت گاز و گازگرفتگی، گفت، روش بررسی لوله‌های بخاری نصب شده در ساختمان با وزنه که با استفاده از آن می‌توان به مسدود نبودن لوله‌های پی برد در کنار بررسی لوله با شعله آتش، کف صابون و چراغ قوه از شیوه‌های بررسی مسدود نبودن لوله بخاری به شمار می‌رود.

وی تاکید کرد: نصب کلاهکی به شکل H که برای نصب باید ۸۰ سانتی متر از پشت بام و لوله فاصله بگیرد، استفاده از بست‌های استاندارد برای اتصال شلنگ گاز به بخاری، استفاده از لوله‌های از از جنس گالوانیزه توصیه می‌شود و استفاده از لوله‌های آکاردئونی ممنوع شده است همچنین استفاده از شلنگ‌های گاز استاندار که طول آن یک و نیم متر است توصیه می‌شود. بعد از نصب بخاری نیز باید به رنگ شعله توجه کرد که به رنگ آبی بسوزد چرا که رنگ آبی نشان می‌دهد بخاری درست نصب شده و کار خود را به خوبی انجام می‌دهد.

استفاده از کرسی و تک شعله توصیه نمی‌شود

دیگر کارشناس ایمنی و آتش نشانی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه بعضاً دیده می‌شود که خانه‌ها از تک شعله خوراک پزی برای گرمایش استفاده و روی آن یک ظرف آب هم می‌گذارند تا هوای خانه خشک نشود، ابراز کرد: همه ما درک می‌کنیم که شرایط اقتصادی به گونه‌ای است که همه نمی‌توانند بخاری بخرد اما واقعاً راه گرم کردن خانه هم استفاده از خوراک پز نیست زیرا سرعت بالایی نسبت به بخاری استاندارد در تمام کردن اکسیژن محدوده خانه دارد.

محمود رضایی پور با بیان اینکه شرایط به گونه‌ای است که نه می‌توان به همه مردم گفت بخاری استاندارد دو میلیون تومانی بخرند و نه می‌توان به مردم گفت لباس گرم بپوشند، ابراز کرد: به نظر می‌رسد دولت و بانک‌ها باید فکری کنند تا شرایط تهیه بخاری برای افرادی که مشکلات مالی دارند فراهم شود.

وی با بیان اینکه بعضاً دیده می‌شود که افراد از لامپ و یا حتی ژل آتشزنه و منقل برای درست کردن کرسی استفاده می‌کنند که بسیار بسیار کار خطرناکی است زیرا نه تنها خطر آتش سوزی بلکه خطر برق گرفتگی را نیز به دنبال خواهد داشت. کافی است یک کودک دستی به یکی از این دو وسیله مذکور بزند و فاجعه‌ای رخ دهد از سوی دیگر بخاری‌های برقی که المنت دارند نیز در برخورد با لوازمی مانند پشم، پتو، پارچه به سرعت مشتعل می‌شوند در نتیجه باید به این موضوع هم دقت نظر داشت.

ابتکار بهزیستی برای نیازمندان

سی امین روز آذرماه ۱۴۰۰ بود که رعنا سورمه رئیس اداره مشارکت‌های مردمی بهزیستی استان سمنان از اجرای پویش تأمین هزینه خرید بخاری و پوشاک زمستانه برای مددجویان بهزیستی استان و نیازمندان خبر داد و در نشستی با خبرنگاران و اصحاب رسانه به میزبانی بهزیستی استان سمنان اعلام کرد: این پویش با توجه به آغاز فصل سرما و با هدف تأمین هزینه خرید بخاری و پوشاک زمستانه برای افراد نیازمند تحت حمایت بهزیستی استان برگزار شده و شماره حساب‌های بهزیستی نزد بانک‌های استان سمنان آماده دریافت کمک‌های مردم و خیران هستند.

تحقیقات خبرنگار مهر، نشان می‌دهد که مدل مشابهی از این طرح در کمیته امداد نیز در دست اجرا است خیران نیز در این طرح مشارکت دارند از سوی دیگر نوسازی مدارس برای تجهیز مدارس هم به بخاری استاندارد و همچنین پکیچ یا همان شوفاژ اقدام کرده که در واقع توانسته‌اند شرایط ایمنی را مهیا کنند اما این طرح‌ها مشمول همه مردم نمی‌شود و بازهم عده بسیاری هستند که تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی قرار ندارند اما سرما برایشان کابوس هزینه تأمین بخاری استاندارد را به یادگار آورده است.

در خاتمه اما می‌توان یک پیشنهاد داد و آن اینکه این روزها بسیاری هستند که به دلیل پکیج کردن خانه‌هایشان یک یا دو بخاری گوشه خانه‌هایشان دارند یا با انتقال با خانه جدید و مواجهه با شوفاژ بخاری‌هایشان را کنار گذاشته‌اند چقدر خوب است اگر امکانی به وجود آید که با استفاده از فضای مجازی افرادی که می‌توانند این بخاری‌ها را در اختیار افراد نیازمند بگذارند یا حتی آن‌ها را به صورت اقساطی بفروشند، اعلام آمادگی کنند شاید بتوانیم امسال و سال‌های آتی، زمستانی مطبوع و گرم برای همشهری‌هایمان به ارمغان بیاوریم.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.